Šviesios mintys padeda pabusti

Sveikas žmogus „Padėkite pavargusioms smegenims“

Dar ne taip seniai žmonių žinios apie pasaulį buvo labai ribotos.
Vienas žmogus sugebėdavo būti puikus astronomas, filosofas, išradėjas,
o laisvalaikiu gydyti ir dar tyrinėti nežinomus kraštus. Šių dienų
pasaulis visai kitoks. Mus supa didžiuliai kiekiai informacijos. Dabar
stipriausias tas, kuris jos turi daugiausia ir moka pasinaudoti. Norint
daug žinoti, reikalinga nepriekaištinga smegenų veikla.


Lyderiai nuo pat mažens

Pasaulis keičiasi. Ištuštėjo kiemai, nebesigirdi vaikiško juoko ir nerūpestingų balsų. Mūsų atžalos vis mažiau laksto po kiemą, vis rečiau į rankas paima kamuolį ar šokdynę. Net nedidelis vaikas jau supranta, kad, norėdamas ko nors pasiekti ateityje, turi daug mokytis. Vaikai, užuot džiaugęsi vaikiškais malonumais, iki sutemų ruošia pamokas, bėga į muzikos ar dailės mokyklą, o laisvalaikį praleidžia prie kompiuterio.

Vaikui augant, normaliam smegenų darbui reikia vis daugiau energetinių medžiagų. Negaudami jų pakankamai, vaikai darosi irzlūs, sunkiau įsimena didėjančius informacijos kiekius.

Mokyklą keičia universitetas, vienus egzaminus seka kiti. Atrodo, neseniai baigėsi žiemos sesija, o vėl artėja pavasarinė. Dėl nemigos, nuovargio, streso, patirto egzaminų metu, žūsta milijonai neuronų, trūkinėja informaciją saugantys neuronų tinklai. Seniau buvo teigiama, jog neuronai nesugeba daugintis, o jų saugoma informacija prarandama amžiams. Atsiranda vis daugiau duomenų, teigiančių, kad neuronai sugeba daugintis. Tačiau tam smegenys turi gauti pakankamai visų būtinų medžiagų.

Valgykime tai, kas naudinga

Smegenų energijos šaltinis yra gliukozė, bet ne iš saldumynų, o gaunama su avižinių, perlinių kruopų ar ryžių košėmis. Su saldumynais gauta gliukozė labai greitai paverčiama riebalais, o smegenys badauja. Tuo tarpu su košėmis gauta gliukozė pasisavinama iš lėto, ir smegenys nuolat aprūpinamos energetinėmis medžiagomis.
Įrodyta, jog geresnių rezultatų pasiekia tie, kurie valgo pusryčius. Jų smegenys nuo pat ryto gauna energijos, reikalingos nepriekaištingam neuronų darbui.
Venkite riebalų. Riebus maistas ilgainiui sukelia smegenų kraujagyslių pakitimus. Smegenys blogiau aprūpinamos krauju.

Labai svarbios omega 3 rūgštys. Jos apsaugo nuo daugybės ligų, mažina blogojo cholesterolio koncentraciją, greitina neuronų atsinaujinimą.

Smegenis teigiamai veikia ir mėlynių ekstrakto turintys maisto papildai. Nustatyta, kad žiurkės, kurios buvo maitintos mėlynėmis, geriau atliko geros koordinacijos ir trumpalaikės atminties reikalaujančius pratimus.

Vitaminas C, E smegenis saugo nuo kenksmingo antioksidacinio poveikio.
Smegenų veiklą gerinančiu poveikiu pasižymi melisų, žarotūnių, ginkmedžio preparatai.

Kaip geriau atsiminti

Atmintį galima treniruoti. Pirmiausia atsikratykite užrašų knygučių, kalkuliatorių ir priminimų. Įpratinkite smegenis daugiau dirbti ir galvoti.

Atlikite atminties lavinimo pratimus. Pvz., kovos mokyklose mokoma važiuojant troleibusu ir gatvėje įsiminti kuo daugiau žmonių, o grįžus vakare pabandyti atsiminti, kaip jie atrodė, kokiais rūbais buvo apsirengę.

Ne veltui sakoma, kad geriausias mokymasis yra kartojimas. Nuolat pasikartojant informacija įrašoma į ilgalaikę atmintį.

Fiziniai pratimai lavina ne tik raumenis, bet ir smegenis. Londono universitete atlikti tyrimai parodė, jog vaikai sportuojantys tris keturis kartus per savaitę, gauna daug geresnius pažymius nei nesportuojantys. Tie patys tyrimai parodė, jog senukai, tris kartus per savaitę bent pusvalandį išeinantys pasivaikščioti, atminties užduotis atlieka 20 proc. geriau nei to nedarantys. Fiziniai pratimai skatina naujų smegenų ląstelių augimą, kuris yra intensyviausias hipokampo, atsakingo už mokymąsi ir atmintį, srityje.

Nustatyta, kad žmonės, sugebantys atsiminti ilgiausias poemas ar bereikšmes skaičių sekas, nepasižymi nei didesniu intelektu, nei išskirtiniais protiniais sugebėjimais. Jie turi susikūrę mokymosi strategiją. Pavyzdžiui, jums reikia prisiminti SNSDIIKD raidžių seką. Tam galima susikurti trumpą, kad ir nelogišką istoriją. Skrido Namas Su Durim Ir Išmušė Kiaulei Dantį. Tą patį galima padaryti ir su skaičiais.

Parengė Marius ANGLICKIS

Konsultavo Vilniaus Pašilaičių šeimos medicinos centro šeimos gydytoja Eglė GALGAUSKIENĖ

"Sveikas žmogus" 2007 m. Nr. 4

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Comment validation by @